သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုိးရေနာက္ဆုံးႏွစ္ျဖစ္ေသာ ၂၀၁၅-၁၆ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားမွ ေတာင္းခံလာေသာ ေငြပမာဏႏွင့္ ပတ္သက္၍ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားၾကား
အ့ံၾသသြားၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕က လူအမ်ားသိေစရန္ လူမႈကြန္ရက္မ်ား၊
မီဒီယာမ်ားတစ္ဆင့္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာလာသည္ကို ေတြ႕လာရသည္။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားအေနျဖင့္ ဘတ္ဂ်က္ေတာင္းခံရာတြင္ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္ႏွင့္ ယခုဘ႑ာႏွစ္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ေဆာက္လုပ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္း၀န္ႀကီးဌာန၊ ေမြးျမဴေရး၊ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသဖြံ႕ၿဖဳိးေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးဌာနတုိ႔၏ ေတာင္းခံမႈမွာ ယခင္ႏွစ္မ်ားထက္ မ်ားျပားေနသည္။ အခ်ဳိ႕ကိစၥမ်ားမွာ ယုတၱိမရွိသည့္ ေတာင္းခံမႈမ်ဳိးျဖစ္ေနေၾကာင္း အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးလွေဆြက ၎၏ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္စာမ်က္ႏွာတြင္ ေရးသားထားသည္။
ယခုႏွစ္အတြက္ ၀န္ႀကီးဌာနအမ်ားစုမွေတာင္းဆုိေသာ ဘတ္ဂ်က္တြင္ တည္ေဆာက္ေရးစီမံကိန္းမ်ားအတြက္ အမ်ားဆုံးေတာင္းခံထားသည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ဆီးသီးဗန္းေမွာက္သည့္ဥပမာမ်ဳိး ပိုမုိျဖစ္လာမည္ကို လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားက စုိးရိမ္ၾကသည္။ ယခုႏွစ္သည္ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္ေသာ အစုိးရအဖြဲ႕၏ ေနာက္ဆုံးႏွစ္ျဖစ္ၿပီး အခ်ဳိ႕ေသာ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားမွာ ေနာက္အစုိးရလက္ထက္တြင္ ၀န္ႀကီးထပ္ျဖစ္ရန္ မေသခ်ာသူမ်ား ျဖစ္သည္။
‘‘နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးဌာနဆုိလည္း တစ္ႏုိင္ငံလုံးေက်းလက္လမ္းေတြ လုိက္ေဖာက္တာမွာ လမ္းသိပ္သည္းမႈအတြက္ ၃၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာင္ ေပးထားတယ္။ သီအုိရီအရ ေျမက်င္းတစ္က်င္းကိုတူးၿပီး အျပင္မွာပုံရင္ ၁ ဒသမ၂၅ က်င္းရတဲ့အတြက္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ေပးရမွာပါ။ ဥပမာ ေလးေပအျမင့္တင္ရမယ့္ ေျမသားေပါင္ဟာ ငါးေပဖုိ႔မွ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေပးရတာပါ။ ဒါေပမဲ့ နယ္စပ္၀န္ႀကီးဌာနမွာ ၃၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာင္ ေပးထားေတာ့ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္း ပုိမ်ားေနပါတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလုံး မုိင္ေထာင္ခ်ီေနေတာ့ အေတာ္ေလး မ်ားျပားလြန္းလွပါတယ္။ အေတာ္ေစတနာေကာင္းတဲ့တြက္နည္းနဲ႔ သီအုိရီကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး တြက္ခ်က္ေပးခဲ့သလား။ လက္ေတြ႕မွာေတာ့ ခင္းလိုက္တဲ့လမ္းေတြဟာ တစ္မုိးေလာက္သာ ခံတာေတြ႕ရတယ္’’ဟု ဦးလွေဆြ၏ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ ေရးသားထားသည္။
ထုိ႔အတူ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ေဒၚစႏၵာမင္းကလည္း ‘‘ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတကို ေပးထားတဲ့ သီးသန္႔ရန္ပုံေငြမွာလည္း အထူးကိစၥရပ္အတြက္ ေပးထားတာေတြကို ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒီရန္ပုံေငြကို လယ္ဆည္က အမ်ားဆုံးသုံးတယ္။ လုပ္ငန္းေတြက သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ အသည္းအသန္လုပ္ရတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကိုျပတယ္။ တကယ္တမ္းက ဒါက BE မွာေရာ RE မွာေရာ ေတာင္းလုိ႔ရတယ္။ အဲဒါကို သီးသန္႔ရန္ပုံေငြမွာလည္း ထည့္ေတာင္းထားတယ္။ ရသေလာက္သုံးမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပဲ’’ဟု သုံးသပ္ေျပာၾကားသည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္အစုိးရ တက္လာၿပီးေနာက္ပုိင္း အစိုးရက ႏွစ္စဥ္သုံးစြဲမည့္ ေငြစာရင္းကုိ လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တင္ျပေတာင္းခံရသည္။ ထုိသို႔ တင္ျပေတာင္းခံရာတြင္ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေတာင္းခံသည့္ပမာဏ တုိးတုိးလာေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကဆုိသည္။
အစုိးရအဖြဲ႕အေနျဖင့္ သုံးစြဲမည့္ေငြပမာဏမွာ ႏွစ္စဥ္သိသိသာသာ တုိးတက္လာေသာ္လည္း ၀င္ေငြသိသိသာသာ မရွာႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္လုိေငြျပသည့္ပမာဏမွာ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ပုိမိုမ်ားျပားလာခဲ့သည္။
၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပမႈမွာ က်ပ္ဘီလီယံ ၁၆၂၅ ဘီလီယံ၊၂၀၁၃-၁၄ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၂၈၈၆ ဘီလီယံႏွင့္ ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၂၇၅၁ ဘီလီယံတုိ႔ရွိခဲ့သည္။ ထုိကဲ့သို႔ ႏွစ္စဥ္လုိေငြျပမႈေၾကာင့္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ႏွစ္စဥ္ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။
အစုိးရသစ္သက္တမ္းေလးႏွစ္တာကာလအတြင္း ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပမႈမွာ က်ပ္ေငြဘီလီယံ ၇,၂၀၀ ထိရွိလာခဲ့သည္။ လာမည့္ႏွစ္ႏုိင္ငံအတြက္ ၀င္ေငြမွာ က်ပ္ေငြဘီလီယံ ၁၉,၄၀၃ရွိၿပီး သုံးေငြမွာ ၂၃,၂၃၀ ဘီလီယံရွိသျဖင့္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြမွာ က်ပ္ ၃၈၂၇ ဘီလီယံရွိေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္မွ ျပဳစုထားေသာ တုိင္းျပည္၏ စီးပြားေရးအေျခအေနခန္႔မွန္းစာရင္း၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြသည္ ျပည္တြင္းအသားတင္ထုတ္လုပ္မႈ တန္ဖုိး(ဂ်ီဒီပီ)၏ ၅ ဒသမ၂ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိသျဖင့္ တုိင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ စုိးရိမ္စရာျဖစ္လာသည္ဟု ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က ေထာက္ျပခဲ့သည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက ဘတ္ဂ်က္မ်ား တုိးျမႇင့္ေတာင္းခံမႈသည္ လုိေငြမူ၀ါဒျဖင့္ ေရးဆြဲထားေသာ တုိင္းျပည္တြင္ လိုေငြမ်ား ထပ္မံျမင့္တက္လာမည္။ လုိေငြျမင့္တက္မႈေၾကာင့္ ပုဂၢလိကက႑ကို ေထာက္ပံ့မႈမွာ အားနည္းလာမည္။ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိးလည္း က်ဆင္းၿပီး သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေစ်းတက္လာသျဖင့္ ျပည္တြင္း၌ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ားလည္း ႀကီးျမင့္လာႏုိင္ေၾကာင္း စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုကသုံးသပ္ျပသည္။
ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံအတြက္ အရအသုံးစရိတ္(ဘတ္ဂ်က္)ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ အစုိးရမ်ားအေနျဖင့္ မူ၀ါဒသုံးမ်ဳိးမွ တစ္မ်ဳိးကုိ အသုံးျပဳၾကသည္။ ရေငြႏွင့္သုံးေငြ တူညီသည့္ဘတ္ဂ်က္၊ ရေငြမ်ားၿပီး သုံးေငြနည္းသည့္ ဘတ္ဂ်က္ႏွင့္ ရေငြနည္းၿပီး သုံးေငြမ်ားသည့္ဘတ္ဂ်က္တုိ႔ျဖစ္သည္။
ရေငြမ်ားၿပီး သုံးေငြနည္းေသာ ဘတ္ဂ်က္စနစ္သုံးစြဲျခင္းမွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းက်ဆင္းမႈကို ျဖစ္ေပၚေစသည့္အျပင္ စီးပြားေရးလုပ္၍ မေကာင္းေသာ ဘတ္ဂ်က္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ သုံးစြဲေနေသာ ဘတ္ဂ်က္စနစ္မွာ ရေငြနည္းၿပီး သုံးေငြမ်ားသည့္ လုိေငြဘတ္ဂ်က္စနစ္ ျဖစ္သည္။ ထုိစနစ္ကို အေမရိကန္ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတုိ႔ပါ သုံးစြဲၾကသည္။
ထုိစနစ္တြင္ လုိေငြပမာဏမ်ားလာပါက ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ၿပီး ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာမည္ကို စုိးရိမ္ရသည္။
‘‘လုိေငြဘတ္ဂ်က္ခ်င္းတူတယ္ဆုိေပမယ့္ ႏုိင္ငံႀကီးေတြလုိေျဖရွင္းဖုိ႔ နည္းပညာေတြ၊ ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈေတြမရိွဘူး’’ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံသည္ လုိေငြဘတ္ဂ်က္မူ၀ါဒကို အသုံးျပဳေနေသာ္လည္း နည္းပညာျမင့္ထုတ္ကုန္မ်ားျဖစ္ေသာ ဟန္းဆက္မ်ား၊ ကြန္ပ်ဴတာမ်ားထုတ္လုပ္ၿပီး ကမၻာကုိ ျဖန္႔ျဖဴးေနျခင္း၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား၊ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ားမွအစ ထုတ္ကုန္အေရအတြက္ ေျမာက္ျမားစြာထုတ္လုပ္ၿပီး တစ္ကမၻာလုံးကို တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ေနသျဖင့္ စုိးရိမ္စရာမရွိေပ။
ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ေဆး၀ါး၊ လူသုံးကုန္၊ အပ္ကအစ ႏုိင္ငံျခားမွ ၀ယ္ယူေနရျခင္း၊ ျပည္တြင္း၌ သြင္းကုန္အစားထုိးထုတ္လုပ္ေနေသာ ပစၥည္းမ်ားမွာ နည္းပညာ၊ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈမွအစမရွိျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ရေငြႏွင့္ သုံးေငြ မလုံေလာက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး လုိေငြျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
လက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနမွာ ႏွစ္စဥ္ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈျမင့္တက္လာခဲ့ၿပီး အစုိးရက တြက္ခ်က္ထားေသာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၆ ဒသမ ၈ ရာခုိင္ႏႈန္းထိရွိလာကာ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၈ ဒသမ ၁၁ ရာခုိင္ႏႈန္းထိရွိလာႏုိင္ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကခန္႔မွန္းထားသည္။ ဗဟိုဘဏ္၏ တြက္ခ်က္မႈအရ ယခုဘ႑ာႏွစ္တြင္ လႊတ္ေတာ္က သတ္မွတ္ထားေသာ ပမာဏအတုိင္း ၀န္ထမ္းလစာတုိးေပးပါက ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၈ ရာခုိင္ႏႈန္းမွ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ရွိလာႏုိင္သည္ဟု တြက္ခ်က္ထားသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ေရာက္ရွိလာပါက စုိးရိမ္ရေၾကာင္း ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္လယ္ပုိင္းက သတိေပးေျပာၾကားထားသည္။
အစိုးရအဖြဲ႕အေနျဖင့္ ႏွစ္္စဥ္သုံးစြဲသည့္ ေငြပမာဏကို လႊတ္ေတာ္မွ ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ၿပီး ထိေရာက္မႈမရွိသည္ကို အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦးခင္ေအာင္ျမင့္က ၿပီးခဲ့သည့္စက္တင္ဘာလအတြင္း က်င္းပသည့္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းတစ္ခု၌ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားကေတာင္းခံသည့္ ေငြပမာဏကုိ လႊတ္ေတာ္က ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ၿပီး စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ ထက္၀က္သာသုံး၍ က်န္ထက္၀က္မွာ အစုိးရဌာနတြင္း လာဘ္စားမႈေၾကာင့္ ကုန္သြားေၾကာင္း အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က စက္တင္ဘာအတြင္း ျပဳလုပ္သည့္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀း၌ ပြဲေစ်းတန္း ဆီးသီးဗန္းေမွာက္သည့္ဥပမာျဖင့္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
‘‘လုိေငြဘတ္ဂ်က္မွာ စီမံကိန္းေတြအတြက္ တကယ္အသုံးလုိလုိ႔ တုိးေတာင္းတာကိစၥမရွိဘူး။ လစာတုိးဖုိ႔၊ ဧည့္ခံပြဲတုိ႔လုိ သာမန္အသုံးစရိတ္ေတြတုိးလာရင္ေတာ့ တုိင္းျပည္စီးပြားေရးအတြက္ စုိးရိမ္ရတယ္’’ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေဖ၀င္းကေျပာၾကားသည္။
လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္း၀န္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ တူးေျမာင္းမ်ား ေခတ္မီေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္ တူးေျမာင္း ၁၉ ခုအတြက္ ေငြလုံးေငြရင္း ၂၀၁၄-၁၅ တြင္ ၅၁,၈၇၅သန္းႏွင့္ ၂၀၁၅-၁၆မွာ ၈၁,၉၆၁ ဒသမ ၀၃၃ သန္း ႏွစ္ခုေပါင္း ၁၃၃,၈၃၆ ဒသမ ၀၃၄ သန္း ေတာင္းခံထားသည္။
ထုိကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳးပါတီမွ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးလွေဆြက ‘‘ျမစ္ေရတင္ေတြဆုိရင္ ၁၀၀ မွာ ၁၆ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ေအာင္ျမင္တယ္။ ၈၄ ရာခုိင္ႏႈန္းက အလုပ္မျဖစ္ဘူး။ အဲဒီဌာနကို ဖ်က္သိမ္းလုိက္တာမွ ေတာ္ဦးမယ္။ က်ပ္သန္းေပါင္းေသာင္းခ်ီသုံးထားၿပီး ဟုတ္တိပတ္တိေရမွ မရတာ။ အလကားပါပဲ။ အဲဒီေငြေတြကို ေတာင္သူတစ္ဦးခ်င္းကို ထုတ္ေပးၿပီး ကုိယ့္လယ္မွာကုိယ္ အ၀ီစိတြင္းတူး၊ ကြန္ပရက္ဆာနဲ႔ ပန္႔ဆင္ေပးလုိက္ရင္ အပ်ံစားျဖစ္ေနေလာက္ၿပီ’’ဟုေျပာသည္။
လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားအေနျဖင့္ စစ္ေဆးေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို ေျပာဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း သက္ဆုိင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနက ေတာင္းဆုိသည့္ ပမာဏအတုိင္း ခြင့္ျပဳေပးေနရသည့္သေဘာ ျဖစ္ေနသည္။
‘‘ဘ႑ာေငြအရသုံးဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းထုတ္ၿပီး ေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ုံးက ဥပေဒၾကမ္းအရ ကန္႔ကြက္ရန္မရွိဘူးဆုိၿပီး သေဘာထားမွတ္ခ်က္ေပးတယ္။ သူတို႔ ဒီလုိသေဘာထားမွတ္ခ်က္ေပးတယ္ဆုိရင္ စစ္ေဆးၿပီးသား စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္႐ုံးက အစီရင္ခံစာလာတယ္။ သူတုိ႔က ကန္႔ကြက္ရန္မရွိဆုိၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုတင္တယ္။ အစုိးရကေျပာတာက လႊတ္ေတာ္က ျဖတ္ေတာက္လုိက္ရင္ စီမံကိန္းကရပ္သြားမယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ေတြက သိသိႀကီးနဲ႔ ျဖတ္ေတာက္မႈ မလုပ္ႏုိင္ဘူး’’ဟု ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အမတ္ ေဒၚစႏၵာမင္းကဆုိသည္။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားအလိုက္ ေတာင္းခံေသာ ဘတ္ဂ်က္တြင္ အခ်ဳိ႕မွာ ပမာဏမ်ားေသာ္လည္း ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးစီမံကိန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနသျဖင့္ လႊတ္ေတာ္မွျဖတ္ခ်ရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း၊ အကယ္၍ ျဖတ္ခ်လုိက္ပါကလည္း တုိးတက္မႈမ်ားတြင္ အတားအဆီးျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္က တာ၀န္ယူရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စနစ္တက်ထိန္း၍ လုပ္ေဆာင္ေနရေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္အမတ္ကဆုိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း အစုိးရေတာင္းဆုိသည့္ ပမာဏအတုိင္း ခြင့္ျပဳေပးရမည့္ အေနအထားျဖစ္ေနသည္။ ေနာက္ဆုံးပိတ္ အိတ္ႏွင့္လြယ္ၾကေတာ့မည့့္ကိန္း ျဖစ္ေနသည္။ ဆီးသီးဗန္း အႀကီးႀကီးေမွာက္က်ေတာ့မည္။ ။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားအေနျဖင့္ ဘတ္ဂ်က္ေတာင္းခံရာတြင္ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္ႏွင့္ ယခုဘ႑ာႏွစ္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ေဆာက္လုပ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္း၀န္ႀကီးဌာန၊ ေမြးျမဴေရး၊ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသဖြံ႕ၿဖဳိးေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးဌာနတုိ႔၏ ေတာင္းခံမႈမွာ ယခင္ႏွစ္မ်ားထက္ မ်ားျပားေနသည္။ အခ်ဳိ႕ကိစၥမ်ားမွာ ယုတၱိမရွိသည့္ ေတာင္းခံမႈမ်ဳိးျဖစ္ေနေၾကာင္း အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးလွေဆြက ၎၏ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္စာမ်က္ႏွာတြင္ ေရးသားထားသည္။
ယခုႏွစ္အတြက္ ၀န္ႀကီးဌာနအမ်ားစုမွေတာင္းဆုိေသာ ဘတ္ဂ်က္တြင္ တည္ေဆာက္ေရးစီမံကိန္းမ်ားအတြက္ အမ်ားဆုံးေတာင္းခံထားသည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ဆီးသီးဗန္းေမွာက္သည့္ဥပမာမ်ဳိး ပိုမုိျဖစ္လာမည္ကို လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားက စုိးရိမ္ၾကသည္။ ယခုႏွစ္သည္ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္ေသာ အစုိးရအဖြဲ႕၏ ေနာက္ဆုံးႏွစ္ျဖစ္ၿပီး အခ်ဳိ႕ေသာ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားမွာ ေနာက္အစုိးရလက္ထက္တြင္ ၀န္ႀကီးထပ္ျဖစ္ရန္ မေသခ်ာသူမ်ား ျဖစ္သည္။
‘‘နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးဌာနဆုိလည္း တစ္ႏုိင္ငံလုံးေက်းလက္လမ္းေတြ လုိက္ေဖာက္တာမွာ လမ္းသိပ္သည္းမႈအတြက္ ၃၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာင္ ေပးထားတယ္။ သီအုိရီအရ ေျမက်င္းတစ္က်င္းကိုတူးၿပီး အျပင္မွာပုံရင္ ၁ ဒသမ၂၅ က်င္းရတဲ့အတြက္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ေပးရမွာပါ။ ဥပမာ ေလးေပအျမင့္တင္ရမယ့္ ေျမသားေပါင္ဟာ ငါးေပဖုိ႔မွ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေပးရတာပါ။ ဒါေပမဲ့ နယ္စပ္၀န္ႀကီးဌာနမွာ ၃၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာင္ ေပးထားေတာ့ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္း ပုိမ်ားေနပါတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလုံး မုိင္ေထာင္ခ်ီေနေတာ့ အေတာ္ေလး မ်ားျပားလြန္းလွပါတယ္။ အေတာ္ေစတနာေကာင္းတဲ့တြက္နည္းနဲ႔ သီအုိရီကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး တြက္ခ်က္ေပးခဲ့သလား။ လက္ေတြ႕မွာေတာ့ ခင္းလိုက္တဲ့လမ္းေတြဟာ တစ္မုိးေလာက္သာ ခံတာေတြ႕ရတယ္’’ဟု ဦးလွေဆြ၏ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ ေရးသားထားသည္။
ထုိ႔အတူ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ေဒၚစႏၵာမင္းကလည္း ‘‘ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတကို ေပးထားတဲ့ သီးသန္႔ရန္ပုံေငြမွာလည္း အထူးကိစၥရပ္အတြက္ ေပးထားတာေတြကို ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒီရန္ပုံေငြကို လယ္ဆည္က အမ်ားဆုံးသုံးတယ္။ လုပ္ငန္းေတြက သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ အသည္းအသန္လုပ္ရတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကိုျပတယ္။ တကယ္တမ္းက ဒါက BE မွာေရာ RE မွာေရာ ေတာင္းလုိ႔ရတယ္။ အဲဒါကို သီးသန္႔ရန္ပုံေငြမွာလည္း ထည့္ေတာင္းထားတယ္။ ရသေလာက္သုံးမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပဲ’’ဟု သုံးသပ္ေျပာၾကားသည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္အစုိးရ တက္လာၿပီးေနာက္ပုိင္း အစိုးရက ႏွစ္စဥ္သုံးစြဲမည့္ ေငြစာရင္းကုိ လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တင္ျပေတာင္းခံရသည္။ ထုိသို႔ တင္ျပေတာင္းခံရာတြင္ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေတာင္းခံသည့္ပမာဏ တုိးတုိးလာေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကဆုိသည္။
အစုိးရအဖြဲ႕အေနျဖင့္ သုံးစြဲမည့္ေငြပမာဏမွာ ႏွစ္စဥ္သိသိသာသာ တုိးတက္လာေသာ္လည္း ၀င္ေငြသိသိသာသာ မရွာႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္လုိေငြျပသည့္ပမာဏမွာ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ပုိမိုမ်ားျပားလာခဲ့သည္။
၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပမႈမွာ က်ပ္ဘီလီယံ ၁၆၂၅ ဘီလီယံ၊၂၀၁၃-၁၄ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၂၈၈၆ ဘီလီယံႏွင့္ ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၂၇၅၁ ဘီလီယံတုိ႔ရွိခဲ့သည္။ ထုိကဲ့သို႔ ႏွစ္စဥ္လုိေငြျပမႈေၾကာင့္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ႏွစ္စဥ္ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။
အစုိးရသစ္သက္တမ္းေလးႏွစ္တာကာလအတြင္း ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပမႈမွာ က်ပ္ေငြဘီလီယံ ၇,၂၀၀ ထိရွိလာခဲ့သည္။ လာမည့္ႏွစ္ႏုိင္ငံအတြက္ ၀င္ေငြမွာ က်ပ္ေငြဘီလီယံ ၁၉,၄၀၃ရွိၿပီး သုံးေငြမွာ ၂၃,၂၃၀ ဘီလီယံရွိသျဖင့္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြမွာ က်ပ္ ၃၈၂၇ ဘီလီယံရွိေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္မွ ျပဳစုထားေသာ တုိင္းျပည္၏ စီးပြားေရးအေျခအေနခန္႔မွန္းစာရင္း၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြသည္ ျပည္တြင္းအသားတင္ထုတ္လုပ္မႈ တန္ဖုိး(ဂ်ီဒီပီ)၏ ၅ ဒသမ၂ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိသျဖင့္ တုိင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ စုိးရိမ္စရာျဖစ္လာသည္ဟု ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က ေထာက္ျပခဲ့သည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက ဘတ္ဂ်က္မ်ား တုိးျမႇင့္ေတာင္းခံမႈသည္ လုိေငြမူ၀ါဒျဖင့္ ေရးဆြဲထားေသာ တုိင္းျပည္တြင္ လိုေငြမ်ား ထပ္မံျမင့္တက္လာမည္။ လုိေငြျမင့္တက္မႈေၾကာင့္ ပုဂၢလိကက႑ကို ေထာက္ပံ့မႈမွာ အားနည္းလာမည္။ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိးလည္း က်ဆင္းၿပီး သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေစ်းတက္လာသျဖင့္ ျပည္တြင္း၌ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ားလည္း ႀကီးျမင့္လာႏုိင္ေၾကာင္း စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုကသုံးသပ္ျပသည္။
ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံအတြက္ အရအသုံးစရိတ္(ဘတ္ဂ်က္)ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ အစုိးရမ်ားအေနျဖင့္ မူ၀ါဒသုံးမ်ဳိးမွ တစ္မ်ဳိးကုိ အသုံးျပဳၾကသည္။ ရေငြႏွင့္သုံးေငြ တူညီသည့္ဘတ္ဂ်က္၊ ရေငြမ်ားၿပီး သုံးေငြနည္းသည့္ ဘတ္ဂ်က္ႏွင့္ ရေငြနည္းၿပီး သုံးေငြမ်ားသည့္ဘတ္ဂ်က္တုိ႔ျဖစ္သည္။
ရေငြမ်ားၿပီး သုံးေငြနည္းေသာ ဘတ္ဂ်က္စနစ္သုံးစြဲျခင္းမွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းက်ဆင္းမႈကို ျဖစ္ေပၚေစသည့္အျပင္ စီးပြားေရးလုပ္၍ မေကာင္းေသာ ဘတ္ဂ်က္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ သုံးစြဲေနေသာ ဘတ္ဂ်က္စနစ္မွာ ရေငြနည္းၿပီး သုံးေငြမ်ားသည့္ လုိေငြဘတ္ဂ်က္စနစ္ ျဖစ္သည္။ ထုိစနစ္ကို အေမရိကန္ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတုိ႔ပါ သုံးစြဲၾကသည္။
ထုိစနစ္တြင္ လုိေငြပမာဏမ်ားလာပါက ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ၿပီး ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာမည္ကို စုိးရိမ္ရသည္။
‘‘လုိေငြဘတ္ဂ်က္ခ်င္းတူတယ္ဆုိေပမယ့္ ႏုိင္ငံႀကီးေတြလုိေျဖရွင္းဖုိ႔ နည္းပညာေတြ၊ ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈေတြမရိွဘူး’’ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံသည္ လုိေငြဘတ္ဂ်က္မူ၀ါဒကို အသုံးျပဳေနေသာ္လည္း နည္းပညာျမင့္ထုတ္ကုန္မ်ားျဖစ္ေသာ ဟန္းဆက္မ်ား၊ ကြန္ပ်ဴတာမ်ားထုတ္လုပ္ၿပီး ကမၻာကုိ ျဖန္႔ျဖဴးေနျခင္း၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား၊ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ားမွအစ ထုတ္ကုန္အေရအတြက္ ေျမာက္ျမားစြာထုတ္လုပ္ၿပီး တစ္ကမၻာလုံးကို တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ေနသျဖင့္ စုိးရိမ္စရာမရွိေပ။
ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ေဆး၀ါး၊ လူသုံးကုန္၊ အပ္ကအစ ႏုိင္ငံျခားမွ ၀ယ္ယူေနရျခင္း၊ ျပည္တြင္း၌ သြင္းကုန္အစားထုိးထုတ္လုပ္ေနေသာ ပစၥည္းမ်ားမွာ နည္းပညာ၊ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈမွအစမရွိျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ရေငြႏွင့္ သုံးေငြ မလုံေလာက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး လုိေငြျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
လက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနမွာ ႏွစ္စဥ္ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈျမင့္တက္လာခဲ့ၿပီး အစုိးရက တြက္ခ်က္ထားေသာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၆ ဒသမ ၈ ရာခုိင္ႏႈန္းထိရွိလာကာ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၈ ဒသမ ၁၁ ရာခုိင္ႏႈန္းထိရွိလာႏုိင္ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကခန္႔မွန္းထားသည္။ ဗဟိုဘဏ္၏ တြက္ခ်က္မႈအရ ယခုဘ႑ာႏွစ္တြင္ လႊတ္ေတာ္က သတ္မွတ္ထားေသာ ပမာဏအတုိင္း ၀န္ထမ္းလစာတုိးေပးပါက ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၈ ရာခုိင္ႏႈန္းမွ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ရွိလာႏုိင္သည္ဟု တြက္ခ်က္ထားသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ေရာက္ရွိလာပါက စုိးရိမ္ရေၾကာင္း ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္လယ္ပုိင္းက သတိေပးေျပာၾကားထားသည္။
အစိုးရအဖြဲ႕အေနျဖင့္ ႏွစ္္စဥ္သုံးစြဲသည့္ ေငြပမာဏကို လႊတ္ေတာ္မွ ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ၿပီး ထိေရာက္မႈမရွိသည္ကို အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦးခင္ေအာင္ျမင့္က ၿပီးခဲ့သည့္စက္တင္ဘာလအတြင္း က်င္းပသည့္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းတစ္ခု၌ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားကေတာင္းခံသည့္ ေငြပမာဏကုိ လႊတ္ေတာ္က ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ၿပီး စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ ထက္၀က္သာသုံး၍ က်န္ထက္၀က္မွာ အစုိးရဌာနတြင္း လာဘ္စားမႈေၾကာင့္ ကုန္သြားေၾကာင္း အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က စက္တင္ဘာအတြင္း ျပဳလုပ္သည့္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀း၌ ပြဲေစ်းတန္း ဆီးသီးဗန္းေမွာက္သည့္ဥပမာျဖင့္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
‘‘လုိေငြဘတ္ဂ်က္မွာ စီမံကိန္းေတြအတြက္ တကယ္အသုံးလုိလုိ႔ တုိးေတာင္းတာကိစၥမရွိဘူး။ လစာတုိးဖုိ႔၊ ဧည့္ခံပြဲတုိ႔လုိ သာမန္အသုံးစရိတ္ေတြတုိးလာရင္ေတာ့ တုိင္းျပည္စီးပြားေရးအတြက္ စုိးရိမ္ရတယ္’’ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေဖ၀င္းကေျပာၾကားသည္။
လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္း၀န္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ တူးေျမာင္းမ်ား ေခတ္မီေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္ တူးေျမာင္း ၁၉ ခုအတြက္ ေငြလုံးေငြရင္း ၂၀၁၄-၁၅ တြင္ ၅၁,၈၇၅သန္းႏွင့္ ၂၀၁၅-၁၆မွာ ၈၁,၉၆၁ ဒသမ ၀၃၃ သန္း ႏွစ္ခုေပါင္း ၁၃၃,၈၃၆ ဒသမ ၀၃၄ သန္း ေတာင္းခံထားသည္။
ထုိကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳးပါတီမွ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးလွေဆြက ‘‘ျမစ္ေရတင္ေတြဆုိရင္ ၁၀၀ မွာ ၁၆ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ေအာင္ျမင္တယ္။ ၈၄ ရာခုိင္ႏႈန္းက အလုပ္မျဖစ္ဘူး။ အဲဒီဌာနကို ဖ်က္သိမ္းလုိက္တာမွ ေတာ္ဦးမယ္။ က်ပ္သန္းေပါင္းေသာင္းခ်ီသုံးထားၿပီး ဟုတ္တိပတ္တိေရမွ မရတာ။ အလကားပါပဲ။ အဲဒီေငြေတြကို ေတာင္သူတစ္ဦးခ်င္းကို ထုတ္ေပးၿပီး ကုိယ့္လယ္မွာကုိယ္ အ၀ီစိတြင္းတူး၊ ကြန္ပရက္ဆာနဲ႔ ပန္႔ဆင္ေပးလုိက္ရင္ အပ်ံစားျဖစ္ေနေလာက္ၿပီ’’ဟုေျပာသည္။
လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားအေနျဖင့္ စစ္ေဆးေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို ေျပာဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း သက္ဆုိင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနက ေတာင္းဆုိသည့္ ပမာဏအတုိင္း ခြင့္ျပဳေပးေနရသည့္သေဘာ ျဖစ္ေနသည္။
‘‘ဘ႑ာေငြအရသုံးဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းထုတ္ၿပီး ေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ုံးက ဥပေဒၾကမ္းအရ ကန္႔ကြက္ရန္မရွိဘူးဆုိၿပီး သေဘာထားမွတ္ခ်က္ေပးတယ္။ သူတို႔ ဒီလုိသေဘာထားမွတ္ခ်က္ေပးတယ္ဆုိရင္ စစ္ေဆးၿပီးသား စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္႐ုံးက အစီရင္ခံစာလာတယ္။ သူတုိ႔က ကန္႔ကြက္ရန္မရွိဆုိၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုတင္တယ္။ အစုိးရကေျပာတာက လႊတ္ေတာ္က ျဖတ္ေတာက္လုိက္ရင္ စီမံကိန္းကရပ္သြားမယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ေတြက သိသိႀကီးနဲ႔ ျဖတ္ေတာက္မႈ မလုပ္ႏုိင္ဘူး’’ဟု ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အမတ္ ေဒၚစႏၵာမင္းကဆုိသည္။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ားအလိုက္ ေတာင္းခံေသာ ဘတ္ဂ်က္တြင္ အခ်ဳိ႕မွာ ပမာဏမ်ားေသာ္လည္း ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးစီမံကိန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနသျဖင့္ လႊတ္ေတာ္မွျဖတ္ခ်ရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း၊ အကယ္၍ ျဖတ္ခ်လုိက္ပါကလည္း တုိးတက္မႈမ်ားတြင္ အတားအဆီးျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္က တာ၀န္ယူရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စနစ္တက်ထိန္း၍ လုပ္ေဆာင္ေနရေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္အမတ္ကဆုိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း အစုိးရေတာင္းဆုိသည့္ ပမာဏအတုိင္း ခြင့္ျပဳေပးရမည့္ အေနအထားျဖစ္ေနသည္။ ေနာက္ဆုံးပိတ္ အိတ္ႏွင့္လြယ္ၾကေတာ့မည့့္ကိန္း ျဖစ္ေနသည္။ ဆီးသီးဗန္း အႀကီးႀကီးေမွာက္က်ေတာ့မည္။ ။
No comments:
Post a Comment